שיטת הדיבור המרומז ושתלי שבלול

פורסם על-ידי בתאריך .

תורגם מתוך: Cued Speech Association UK Newsletter Spring 2011, Issue 47.

 

אנתוני ג'פרסון, שהיה אחד משלושת הילדים הראשונים בבריטניה שקיבלו את שיטת הדיבור המרומז לפני 40 שנה, יצר עימנו קשר לאחרונה כדי לומר לנו שהוא עדיין רוצה גישה לשיטת הדיבור המרומז גם אחרי שעבר בהצלחה את השתלת השתל השבלולי שלו. הוא כותב: 'דווח ש"בשל הצלחתם של עזרי שמיעה דיגיטליים ושל שתלים שבלוליים" אנשים חירשים אינם זקוקים לאותה מידה של סיוע! אבל אנחנו מרגישים שהם מפספסים לגמרי את הנקודה כשאנשים שנולדו עם לקות שמיעה חמורה – כמוני – שומעים רק 30 – 35% טוב יותר; מה שמציב אותי פחות או יותר ברמת השמיעה של אנשים שהתחרשו במהלך חייהם. הדבר יוצר בעיות כיוון שמוחינו אינו מתעורר כשומע בִן לילה היות ולא נולדנו שומעים.'

'אחרי 8 השנים שבמהלכן יש לי שתל שבלולי אני עדיין קורא את הכתוביות בטלוויזיה כדי לוודא שאני שומע נכון ואיני יכול להשתמש בטלפון נייד כיוון שזה מבלבל מדי. אני רק מתחיל לקרוא את העיתונים בכך שאני מסתכל מטה בזמן שהטלוויזיה דולקת בתקווה שיום אחד אשמע את הרדיו כראוי – מי יודע? 'למרות שידוע שאנשים שיודעים דיבור רומז לפני השתלה של שתל שבלולי מתפקדים טוב יותר מאנשים שלא, גם אני וגם אחרים עדיין זקוקים לרמזים ויזואליים על מנת לתקן צלילים דומים כגון ש/ צ'/ ג'/ ו-ז. עדיין שימושי לקבל תזכורת מדי פעם ועדיין כיף לחקור צלילים ומילים חדשות. 'כן אנחנו עדיין חירשים, גם עם השתלים השבלוליים. כשאנחנו מסירים את השתלים השבלוליים שלנו אנחנו חירשים לגמרי, אני לפחות יכול לומר שכך זה אצלי…'.

שיטת הדיבור המרומז – שפה מדוברת מלאה באמצעות ראייה

שיטת הדיבור המרומז היא מערכת פשוטה המשתמשת בשמונה צורות ידיים בארבעה מיקומים ליד הפה בשילוב עם תנועות שפתיים של דיבור רגיל על מנת להפוך את השפה המדוברת לנגישה לגמרי לתינוקות, לילדים ולמבוגרים שהם חירשים או בעלי לקויות שמיעה.

 

 

 

 

 

תגובות

פורסם ב-