שתלים שבלוליים: סיפור אהבה

פורסם על-ידי בתאריך .

את ריץ' מגדה

מג וג'ו דורייט, הנשואים 25 שנה עברו במקביל השתלה של שתלים שבלוליים בתחילת השנה. ראו איך הדבר שינה את חייהם.

לפני עשרים וחמש שנה, מג וג'ו דורייט "עשו את הצעד" והתחתנו. לפני ארבעה חודשים, הם עשו צעד מסוג אחר, והיו לזוג הראשון שעבר באותו יום השתלה של שתלים שבלוליים של חברת MED-EL. השתלים שלהם גם הופעלו במקביל, לאחר כמה שבועות, בחוויה אותה הם מדרגים כאחת מעשרת החוויות המשמעותיות ביותר בחייהם.

 

להיפתח

 ההשתלות הסימולטניות של הזוג דורייט היו ההשתלה הראשונה של מג וההשתלה השנייה של ג'ו, כיוון שג'ו עבר השתלה של שתל שבלולי באוזנו השמאלית בשנת 2008. מהרבה בחינות, ההתנסות של ג'ו עם השתל הראשון שלו – התנסות חיובית מכל בחינה – סייעה למג להיפתח לרעיון לעבור השתלה בעצמה.

מג, שנולדה עם אובדן שמיעה בינוני עד חמור בשתי אוזניה, חוותה אובדן שמיעה פתאומי ומשמעותי לפני חמש שנים באוזנה השמאלית. גם מכשיר שמיעה לא יכול היה לסייע. בזמנו, היא חשבה שתצליח להסתדר בעזרת אוזנה הימנית בלבד. אבל במהלך הזמן, הדבר גבה ממנה מחיר גופני ונפשי.

"היה מתיש להיות חייבת לשמור על עירנות לצלילים סביבי, ויום אחד כשהייתי בסופרמרקט, הבנתי פתאום שממש אין לי מושג מה מתרחש מאחורי," היא נזכרת.

באותו יום בסופרמרקט, איזו אישה הסיעה את העגלה שלה בכעס מאחורי מג, בזמן שמג בחנה את המוצרים על המדף. האישה הסתובבה ולעגה לה לפני שפנתה משם בזעף.

"הבנתי אז שהיא כנראה ביקשה ממני לזוז, ולא שמעתי אותה, ולכן היה עליה להמתין עד שאזוז מספיק כדי לאפשר לה לעבור," אומרת מג.

תקריות נוספות הוסיפו להכרתה של מג בכך שעליה לעשות משהו. כמורה למדעים במחלקה לחירשים ולכבדי שמיעה בבית ספר תיכון, מג התקשתה להבין את הנאמר במערכת הכריזה, והיה עליה להסתמך יותר ויותר על מתורגמני שפת הסימנים ועל כתוביות במהלך הצפייה בסרטים ובתכניות טלוויזיה.

"ניסיתי להשתמש במכשירי שמיעה חזקים יותר, אבל הם גרמו לי לתחושת ורטיגו ולבחילה," היא אומרת. "הייתי מודעת לשתלים שבלוליים, ראיתי את ג'ו עובר את התהליך, ונדהמתי מהשינוי שהשתל גרם בחייו. זה היה תהליך אטי, אבל הוא הצליח לדבר עם הוריו בטלפון בפורטוגזית, והשתל שיפר את יכולתו לתפקד במסעדות, בקבוצות קטנות ועם הילדים בשולחן במהלך הארוחה."

למרות שהתוצאות החיוביות של השתל הראשון של ג'ו עודדו את מג במידה מסויימת, היא עדיין הסתייגה מלעבור השתלה בעצמה, עד שג'ו הציע שיעברו השתלה ביחד, באותו יום. על מנת לדון בחששותיה, היא נפגשה עם ד"ר דניאל קואלהו (Dr. Daniel Coelho) מהמכללה הרפואית של וירג'יניה שבאוניברסיטה הקהילתית של וירג'יניה.  על פי מג, גישת ה"בלי לחץ" של ד"ר קואלהו היא ששכנעה אותה. הוא ענה לשאלותיה באובייקטיביות והשאיר את ההחלטה בידיה.

 

'החלטה קלה'

 

לפני שעבר את ההשתלה הראשונה שלו, ג'ו, מהנדס אלקטרוניקה ביו-רפואית, בחן את התפתחות טכנולוגיית השתלים השבלוליים מאז 1980, הרבה לפני שעבר את ההשתלה הראשונה שלו. העובדה שהכיר טוב כל כך את הטכנולוגיה ואת התפתחותה במהלך השנים הפכה את החלטתו לעבור השתלה של שתל שבלולי להחלטה קלה.

"האמת היא שחיכיתי שהשתל השבלולי MED-EL החדש ביותר יאושר על ידי ה- FDA," נזכר ג'ו. "כשלבסוף הפך לזמין בארה"ב בקיץ 2008, עברתי את ההשתלה בהזדמנות הראשונה. אבחנת הדיבור שלי הייתה קרובה לאפס, מה שהפך את ההחלטה שלי לקלה ביותר אחרי שראיתי איך השתלים השבלוליים ישפרו את היכולת שלי להבין דיבור."

לגבי השתל השבלולי השני של ג'ו היה לו אפילו קל יותר להחליט, כיוון שמכשיר השמיעה באוזנו שלא עברה השתלה לא הצליח להפיק את חוויית השמיעה שהפיק השתל.

"זה דמה יותר ויותר לבדיחה גרועה," אומר ג'ו. "האוזן עם מכשיר השמיעה החלה להישמע כמו לחישה חלושה של צלילים חסרי פשר בתדר נמוך. הדבר המדהים ביותר היה להאזין לצלילים באמצעות מכשיר השמיעה ללא השתל השבלולי. זה היה פשוט זמזום של צלילים חלשים ולא ברורים. הדהימה אותי העובדה שזה מה ששמעתי כל חיי."

ההבנות האלה גרמו לג'ו לחשוב על השתלה שנייה, שנה אחרי שעבר את ההשתלה הראשונה. כשמג קיבלה את ההחלטה אחרי שדיברה עם ד"ר קואלהו, הזוג דורייט לא הביט לאחור.

 

רגע ששווה לזכור

 

ההפעלה המקבילה של השתלים השבלוליים של הזוג דורייט הייתה רגע מכריע בחיי הזוג. מג מתייחסת לרגע זה כאל התעוררות. היכולת לשמוע בסטריאו מלאה אותה חיים. היא זוכרת את החיוכים שעברו על פניו של ג'ו כשזה קרה.

"באמת שאין שמות לרגשות שעברו בי," היא אומרת. "היה גל קטן של מודעות. פתאום היה לי חוש שמיעה מוגבר בשילוב עם התרגשות לגבי הבאות."

ג'ו אומר שהחוויה הייתה "פשוט נפלאה" ומשהו שלעולם לא ישכח. מנקודת מבט אישית, הפעלת המכשיר שלו עלתה על המצופה כיוון ש"בלבול המוח" שחווה עם השתל הראשון שלו לא התרחש. הוא מיד התחיל לשמוע צלילים איכותיים ומאוזנים כפי שמעולם לא שמע.

"שני הצדדים פעלו ביחד והצלילים היו חזקים מלאים וטובים מכל מה שחוויתי אי פעם," הוא אומר. "וכשראיתי את תגובתה של אישתי כשהפעילו את השתל שלה זה היה מרגש. כשעזבנו, הסכמנו שזה היה אחד מעשרת הרגעים המרגשים ביותר בחיינו המשותפים."

ארבעה חודשים אחרי הפעלת השתלים, הזוג דורייט עדיין נרגש מחווייתם המשותפת. למג נוח הרבה יותר להשתתף בשיחות קבוצתיות. היא גם מרגישה פחות מפוחדת. תוצאות הבדיקה של ג'ו הן 60 אחוזי הבחנה בשתל השבלולי השני שלו ו-80 אחוזים עם שני השתלים – הפתעה נעימה בהתחשב בכך שלקח לו כמעט שנתיים להגיע לתוצאות טובות כל כך עם השתל הראשון שלו.

אבל השמחה לא מסתיימת בזה. השתלים שיפרו את התקשורת שלהם כזוג וכמשפחה – "באופן דרמטי," אומר ג'ו. שפת הסימנים שמורה כעת לשיחות פרטיות ולמצבים שבהם תנאי השמיעה הם קשים. מג מבחינה יותר ויותר שג'ו מסתובב אליה כשהיא מדברת אליו, כשבעבר היה עליה להיכנס אל טווח ראייתו לפני שהסתובב אליה.

"הילדים שלנו מבחינים שהוא יכול לשמוע את מריבות האחים בקומה השנייה, כשהוא צועק להם שיהיו בשקט," אומרת מג.

מעבר ליכולתו החדשה לשמוע דרך הרצפה ודרך הקירות, ג'ו נהנה מלערוך שיחות ליד שולחן האוכל עם ילדיו – בפעם הראשונה. "אנחנו יכולים לדבר על הכול: פילוסופיה, בית הספר, סיפורים, פוליטיקה, פשוט הכול," הוא אומר. "זה נפלא."

"אנחנו יכולים לדבר ביתר קלות במכונית כשג'ו נוהג," מוסיפה מג. "הוא לא צריך לפנות אליי כשאני שואלת שאלה. כל זה הופך את הקשר בינינו לנוח יותר. יש הרבה פחות מתח. אנחנו פשוט רגועים יותר."

הדבר נכון גם לגבי העבודה ועם חברים. בעבר, אם מישהו רצה לגשת אל מג מאחור במסדרון בית הספר, היה עליו למהר כדי למשוך את תשומת לבה. "לצערם אני יכולה עכשיו לשמוע, אז הם כבר לא נהנים מהיתרונות הספורטיביים של לרוץ אחריי כדי להשיג אותי," היא צוחקת. אנשים גם מגלים נכונות רבה יותר לדבר איתה כעת. "קודם התגובה הייתה, 'זה באמת חשוב? אני באמת רוצה להתחיל את השיחה הזו?' עכשיו יש פחות היסוס. מדהים לראות את שפת הגוף הרגועה יותר של אחרים כשהם מדברים איתי."

 

תומכים כנים

 

השתלים השבלוליים של הזוג דורייט שינו את חייהם במישורים רבים. בשל כך, הם הפכו לתומכים בטכנולוגיה זו. יחד עם זאת, הם זהירים ומדגישים שזה לא תיקון מהיר ועשוי שלא להיות הפתרון הטוב ביותר לכל מי שסובל מאובדן שמיעה בינוני עד חמור.

כיוון שעבר את התהליך פעמיים, ג'ו מייעץ למועמדים להשתלה של שתל שבלולי לבקר במרכז של שתלים שבלוליים כדי ללמוד על היתרונות האפשריים למצבם המסוים.

"יש כל כך הרבה משתנים שיש לקחת בחשבון," הוא אומר. "מרגע שאתה מגלה שאתה מועמד מתאים, אני מציע לא לחכות יותר מדי זמן, במיוחד אם אתה מתקשה בתקשורת. הניסיון האישי שלי ושל אישתי אינו ייחודי – אנשים רבים שיש להם שתלים שבלוליים נהנים היום מחיים טובים הרבה יותר. זו לא שמיעה מושלמת, אבל היא טובה בהרבה מהחלופה."

ההטבה שג'ו נהנה ממנה, היא היכרותו עם צליליה האמיתיים של המוזיקה. לדבריו, הוא מכור. "האזנה למוזיקה עם מכשירי השמיעה שלי בעבר הייתה בסדר, שמעתי רק את התדרים הנמוכים ואת מקצב הבס, אם היה כזה. עכשיו החווייה עשירה כל כך. אני לא יכול להפסיק להאזין למוזיקה. אני מקשיב כל הזמן למוזיקה במערכת ההיי.פיי. שלי. אני מכבה אותה רק כשאני מדבר בטלפון."

ייעוצה של מג הוא אופטימי בזהירות גם כן. היא מדגישה שמטופלים שעוברים השתלה של שתלים שבלוליים לא צריכים לצפות לשיפור מיידי. השמיעה וההבנה שלה השתפרו באופן משמעותי במהלך ארבעת החודשים האחרונים, אבל היא עדיין מחכה ליום שבו תצליח להבין את המלל בשירים.

"סבלנות והתמדה הם המפתח לתהליך הזה," אמרה. "עדיין יש רגעים שבהם אני לא מבינה מה מתרחש סביבי, אבל זה לא מטריד אותי כי אני יודעת שזה יבוא עם הזמן. זה מתיש, אבל ג'ו התקדם כל כך, וגם אני אגיע לזה."

ריץ' מגדה הינו עורך שותף בכיר ב- ADVANCE.

 

 

מתוך:

Copyright ©2011 Merion Matters
2900 Horizon Drive, King of Prussia, PA 19406 • 800-355-5627
Publishers of ADVANCE Newsmagazines
www.advanceweb.com

תגובות

פורסם ב-