שתל ראשון – 18.11.2008

פורסם על-ידי בתאריך .

השעה תשע.

מרים מברכת בבוקר טוב, שואלת לשלומי, אני מקשקשת קצת ואז מתחילים.

היא מתחילה כרגיל בבדיקת הצלילים: אה, מ, או, אי, ש, ס…

אחרי זה עושה לי מבחן קטן. היא מקריאה רשימה של כ-20 מילים ואני צריכה לחזור עליהן אחריה. מתוכן יש לי כ-4 טעויות בלבד. "זה מכובד מאוד" אומרת מרים בהערכה רבה.

אנחנו עוברות לחדר אחר שבו יש מערכת שמע.

מרים שמה רדיו ברקע. חדשות, מוזיקה ברקע, והיא מקריאה לי שני סיפורים. עלי להקשיב לה מבלי לראות את פניה, כך שלא אוכל לקרוא את שפתיה, ולחזור אחריה על משפטי הסיפור.

הסיפור הראשון מספר על המצאה של מזלג דיאטה מיוחד. מזלג שמבטיח הרזיה בטוחה ומהירה למי שישתמש בו.

הסיפור השני מספר על המצאה אחרת, נעליים ממונעות, שהמציא איזה רוסי אחד שהלך הרבה בשירותו הסדיר….

גם המזלג וגם הנעליים נשמעות המצאות טובות שיש להן סיכוי לא רע לתפוס, אבל המצאת השתל כבר הוכיחה את עצמה בשטח והבנתי את הסיפורים ממש מצויין. מרים הייתה מלאת הערכה על ההישג הנאה שלי. לשמוע סיפור בסביבה רועשת זה לא פשוט…

בשבוע הבא, אנחנו נעבוד על שיחות טלפון.

אחרי זה קפצתי לסבב הרגיל שלי. שאני מגיעה לשניידר למיפוי או לאימון שמיעה, אני חייבת לבקר את כולם. הם כמו משפחה בשבילי. אחד אחד. חיבוקים ונשיקות וכמה מילים. מיקי מצוות המיפוי שלי ממש שמחה לשמוע על ההתקדמות שלי. נשמה יקרה זאתי. ראיתי שהתרגשה.

לבוא לשם זה ממש ליטוף ענק לנשמה! עושה לי טוב ומשמח לי את הלב.

 בדרכי החוצה, אני עוברת תמיד דרך חדר ההמתנה של מחלקת א.א.ג ורואה הורים עם ילדיהם המושתלים ממתינים לבדיקה כלשהיא. זה מעורר בי מחשבות אודות הקהילה הקטנה הזו שהולכת וצומחת לה – קהילת מושתלי השתל הקוכליארי. בעלי האוזן הביונית…

אנחנו המבוגרים לק"ש שמושתלים מהווים את המיעוט שבה. את הרוב מהווים ילדים שנולדו חירשים, וכיום, יכולים כבר בגיל שנה פלוס מינוס לעבור את הניתוח ולזכות באפשרות לשמוע כבר מגיל צעיר מאוד, מה שקריטי ביותר להתפתחות שפה דבורה תקינה והשתלבות קלה יותר בחברה השומעת. עידן אחר… אבל מה, הורים מודאגים היום בדיוק כמו אז ואולי אפילו יותר…

היום לפני שסיימתי את ענייני בשניידר, פנתה אלי מיקי

"תגידי", יש פה איזו אמא אחת שהילד שלה מושתל כבר באוזן אחת ואנחנו ממליצים לה להשתיל אותו גם באוזן שניה, והיא מפחדת, חרדה ממש, תוכלי אולי לדבר איתה ולספר לה על השיפור באיכות חייך בעקבות השתל, על השמחה שאת חשה?, על הרצון שלך לעשות שתל גם באוזן שניה? אולי זה יעזור לה לחוש ביטחון רב יותר לקבל את ההחלטה על שתל שני?"

"בטח, אין בעיה מיקי, לגמרי בכייף" אני עונה לה.

אנחנו תרות אחריה בחדר ההמתנה. אבל שכמוצאות אותה, מתחוור שהם בדיוק צריכים להכנס לבדיקת שמיעה, אז אני רק מציגה את עצמי בפניה ומשאירה לה פרטים כדי שתוכל ליצור עימי קשר. היא שמחה מאוד, וגם אני. תמיד שמחה לשמוע ולהישמע. כל כך חשוב השיתוף בנושא.

גם רותי, קלינאית תקשורת אחרת פנתה אלי היום. יש לה חבר טוב שהמליצו לו לעבור ניתוח שתל קוכליארי בדחיפות. תפקודו השמיעתי הדרדר מאוד והוא חרד מהניתוח. "האם תוכלי לדבר איתו?"

"בוודאי" אני עונה. "אשמח מאוד לעזור בכך".

אני מקבלת את פרטיו.

בדרך החוצה, אני חושבת על התהליך שעברתי עד לקבלת ההחלטה על הניתוח.

החלטתי על הניתוח שהגעתי אל מתחת לקו האדום עם התפקוד השמיעתי שלי. כאשר כלו כל הקיצין ומכשירי השמיעה שלי כבר לא הועילו לי עוד והפכתי לחירשת גמורה.

כבר בשנת 2001 הומלץ לי לשקול את הניתוח אבל חשתי שביעות רצון מהתפקוד עם מכשירי השמיעה והרעיון שיפתחו לי את הגולגולת כדי להכניס לשם איזה חפץ זר עורר בי חלחלה נוראה.. ובכל מקרה, גם אם הייתי שוקלת בחיוב את הרעיון, לא היה לי את הסכום הנדרש לניתוח (כיום 25 אלף דולר)… רק לפני שנתיים -שלוש הוא נכנס לסל הבריאות.

מהרגע שהחלטתי "כן" לניתוח ועד לביצועו, עברו 4 חודשים כולל כל הבדיקות שנדרשו עבורו. בהחלט זמן קצר מאוד. והיום אני יודעת שאני רוצה שתל שני. כן. אני רוצה לשמוע גם באוזן השנייה ומקווה מאוד שאצליח להגיע לאישור הנכסף. נכון להיום, מאשרים שתל שני למבוגרים רק במקרים מיוחדים.  אלוהים ברא אותנו עם שתי אוזניים. ואני חושבת שזו הסיבה הטובה ביותר לשתל. אפשר לשמוע לא רע עם אחד, אבל בטח שטוב יותר עם שתיים.

"יש לך כוח שוב פעם לכל התהליך הזה?" אני נשאלת כאשר מספרת למי שמתעניין.

והתשובה היא כן. כי זה חשוב לי מאוד. מדובר באיכות החיים שלי.

"וכוח להיאבק כדי לקבל אישור?"

כן. כי אני חושבת שבסופו של דבר זה יגיע. אפשר להבין את ההגיון שבזה.

וכן כי המצב הרפואי שלי לא מאפשר לי להשתמש באוזן השניה, הלא מושתלת. אין לי פיתרון אחר. אין לי ממילא מה להפסיד. או שתל או כלום.

אז אני מתכוונת להתחיל את הסיפור כולו מחדש, והפעם עם תוספת: לנסות לקבל אישור עקרוני לשתל שני.

תחזיקו לי אצבעות חזק!

תגובות

פורסם ב-